JAK PRZYGOTOWAĆ OFERTĘ DLA SPONSORA – PORADNIK DLA KLUBÓW AMATORSKICH, GOTOWY SZABLON PREZENTACJI

19 maja 2020

Bardzo powoli wracamy do piłkarskiej normalności i choć okres jest trudny, warto nadal intensywnie działać okołosportowo. W kryzysie też można szukać swoich okazji i nowych pól do realizacji. Być może nawet bardziej. Ponieważ na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy wzrost znaczenia marketingu i sponsoringu w sporcie, a w szczególności w piłce nożnej a komercjalizacja jest kluczowym i nieuniknionym procesem, który pozwala rozwijać sport i organizacje sportowe, po poradniku jak rozpocząć prowadzenie klubowych mediów społecznościowych, przygotowaliśmy dla Was kompletny przewodnik, jak opracować prezentację dla potencjalnych sponsorów. Bez przydługich wstępów – zacznijmy od kilku uwag ogólnych.

Zastanów się, z kim Ci po drodze

I Twój klub sportowy, i marka, do której być może będziesz się zwracał, mają swój świat. To znaczy, że kierują się pewnym zestawem zasad, które nie mogą się wzajemnie wykluczać. Każda z firm prowadzi swoją działalność wedle opracowanych przez siebie strategii, które uwzględniają zestawy wartości i cech, ważnych dla nich samych. Zazwyczaj znajdują się w zakładce “O nas” lub “Nasze wartości/misja” na stronie www. Przykładowo: jeżeli zwrócisz się z propozycją współpracy do firmy zajmującej się tak zwaną “zieloną energią” a jesteś klubem z górniczymi tradycjami, to na to, że znajdziecie wspólną drogę, szanse mogą być niewielkie. Jeżeli natomiast nazywacie się KS Arka a w okolicy ktoś prowadzi serwis żeglarski, to pomysły same cisną się do głowy! Dobrze być na tym polu zgodnym (a przynajmniej nie kolidować)!

Pamiętaj, że klub i sponsor będą ze sobą kojarzeni – musi to odpowiadać klubowi, sponsorowi i kibicom.

Rozejrzyj się wokół siebie

Być może nie trzeba szukać daleko. Niewykluczone, że wśród znajomych, osób przyjaznych klubowi lub kibiców jest ktoś, kto będzie chętny ktoś, kto będzie chciał zaangażować się w funkcjonowanie klubu, wspierając go finansowo, produktowo lub usługowo (barter też jest ok!). Sprawdź! Jeżeli nie – szukaj dalej.

Zainteresuj lokalne media

Napisz relację z ostatniego meczu lub zbiórki charytatywnej i prześlij do lokalnej prasy. Zaproś dziennikarzy miejscowego portalu na mecz. Bądźcie obecni w życiu społeczności. „Zróbcie hałas” wokół swojego klubu, może sponsor zainteresuje się sam!

Nie wysyłaj szablonu!

Załóżmy, że zrobiłeś rekonesans okolicznych biznesów i wybrałeś kilka, które najbardziej pasują do Twojego klubu. Ważne! Nie wysyłaj każdemu tej samej oferty! Inaczej będzie wyglądała współpraca z siecią piekarni a inaczej z producentem nawozów. Inaczej poczuje się klient, który dostał ogólną prezentację a inaczej ten, który zobaczy, że traktujesz go poważnie i propozycja jest przygotowana dokładnie pod jego markę. Pamiętaj; pierwsze wrażenie robi się tylko raz! Dlatego oddzielna oferta dla piekarni, oddzielna dla producenta nawozów, oddzielna dla serwisu żeglarskiego, itd.*

Musisz pokazać, że to właśnie Wasz klub jest idealny do TEJ współpracy; nie szkółka z miejscowości obok, nie sąsiedni klub panczenistów – Ty!

*Prezentację ogólną, przedstawiającą wszystkie możliwe opcje umieść na swojej stronie www do pobrania.

Przemyśl strategię

Szukasz sponsora długofalowego, czy wystarczy ci jednorazowe dofinansowanie turnieju, który organizujesz? Potrzebujesz pieniędzy, czy comiesięczne zapasy nawodnienia i batonów proteinowych są dla Ciebie ok? Seniorzy a może tylko szkółka? Zastanów się, czego potrzebujesz i dopiero wtedy szukaj sponsora.

Pamiętaj, że nie zawsze chodzić musi o pieniądze! Produkty i usługi mogą być równie ważne dla klubów (pralnia, transport, reklama, druk itd.)

Pomyśl też, kto przychodzi na wasze mecze, czyli do jakiego klienta może docierać komunikat potencjalnego donatora. Przykładowo: jeżeli prowadzisz klub we wsi zamieszkałej przez samych rolników, to na twoich koszulkach idealnie działać będzie nazwa internetowego sklepu z nawozami. Sponsor nie musi być lokalnym biznesem!

Odezwij się kilka razy

Po pierwsze możesz nie być jednym interesantem. Po drugie mogłeś wysłać maila do nieodpowiedniej osoby w firmie – może ten dział nie zajmuje się sponsoringiem, ale inny będzie zainteresowany! Po trzecie ktoś mógł nie mieć czasu a potem zwyczajnie zapomnieć o ofercie. Po czwarte trafiłeś na zły moment, ale miesiąc później byłaby ona idealna, bo pojawiłby się budżet na kolejny kwartał lub działania społeczne. Po piąte i szóste i siódme… opcji jest wiele, więc nie ograniczaj się do wysłania maila. Wyślij go a za jakiś czas zadzwoń i upewnij się, że dotarł. Zaproponuj spotkanie. Jedni odezwą się do Ciebie po mailu, inni wolą rozmowę telefoniczną lub rozmowę twarzą w twarz.

Jeżeli szukasz kogoś w okolicy, prezentację wydrukuj, dodatkowo zgraj na pendrive’a, dołącz wizytówkę i zanieś materiały osobiście! Może to stworzyć okazję do bezpośredniej rozmowy, może uda Ci się zaprosić ich na mecz. To już dużo!

Bądź kreatywny!

Nie ograniczaj się do zaproponowania miejsca na koszulce! Myśl szeroko i nie bój się odważnych pomysłów. Jeżeli startujesz do producenta miodu, zaproponuj miejsce na stoisko z samplingiem podczas meczów lub dodawaj produkty do biletów. Wymarzyłeś sobie współpracę z producentem mebli, niech kilka stadionowych krzesełek będzie zastąpionych jego fotelami lub kanapą. Upatrzyłeś sklep ogrodniczy – pokaż przed meczem jak kosi się murawę ich sprzętem. Zagospodaruj czas podczas przerwy na konkursy, prezentacje i animowanie kibiców wraz marką.

Nawet jeżeli skończy się na kilku obrandowanych gadżetach klubowych, to warto dorzucić coś jakościowego i dużego do oferty! Tym zwraca się uwagę.

Buduj relacje

To, że zaczynacie od drobnego wsparcia, nie oznacza, że z czasem współpraca się nie rozwinie do większej i długoterminowej. Utrzymuj dobre relacje. Po zakończeniu współpracy wróć do sponsora z kolejną propozycją i zaproponuj nowe benefity, wyślij mu klubową paczkę na święta albo bilety na mecz inauguracyjny sezonu.

Nie rezygnuj

Nie oszukujmy się – odbijesz się od kilku drzwi. Najważniejsze, żeby działać regularnie a nie po jednorazowym zrywie. Wyszukuj potencjalnych sponsorów i sukcesywnie twórz dla nich kolejne oferty. W końcu się uda!

Zobacz, jak wygląda oferta Piaska Potworów – dostępna POD TYM LINKIEM.

Prezentacja

Przygotowaliśmy dla Ciebie szablon prezentacji z ofertą dla potencjalnych sponsorów. Został on zaprojektowany tak, żeby wypełniony stanowił kompletną ofertę. Całość jest prosta, przejrzysta i pomyślana tak, żebyś mógł dostosować do siebie jak najwięcej elementów.

Tam gdzie jest herb, wstaw swój. Barwy zmień na Wasze klubowe. Pola tekstowe wypełnij własnymi informacjami, a tam gdzie znajduje się „SPONSOR”, wpisz nazwę firmy, z którą chcesz współpracować. Jeżeli potrafisz, wstaw tam logotypy.

Dodawaj dużo zdjęć i filmów. Im więcej będzie pokazane tym lepiej. Usuwaj to, co Ci nie pasuje, dokładaj dużo od siebie.

Wzór prezentacji oraz właściwą instrukcję można znaleźć POD TYM LINKIEM (na dole strony).

ODDZIAŁY LZPN

bozpn.pl Biała Podlaska
21-500 Biała Podlaska
ul. Piłsudskiego 38
tel./faks 83 343 29 15
798 378 916
www.lzpn.pl/biala-podlaska
bialapodlaska@lzpn.pl
bozpn.pl Chełm
22-100 Chełm
ul. I Pułku Szwoleżerów 15a
tel. 512 267 767
www.lzpn.pl/chelm
chelm@lzpn.pl
bozpn.pl Zamość
22-400 Zamość
ul. J. Piłsudskiego 8
tel./faks 84 638 62 40
607 357 517
www.lzpn.pl/zamosc
zamosc@lzpn.pl

Partnerzy

pzpn urząd marszałkowski lubelska unia sportu ministerstwo sportu i turystyki